Activiteit

Webinar | Hoe geef ik digitaal toegankelijk les?

07 12
2021
7 december 2021
10:00 tot 11:30
Bijeenkomst
14 november 2021 | 1 minuut lezen

Online onderwijs is door de coronacrisis in een stroomversnelling gekomen. Het biedt goede mogelijkheden voor flexibilisering. Veel studenten geven aan blij te zijn met de mogelijkheid om bijvoorbeeld colleges terug te kunnen kijken. Maar wat komt er allemaal kijken bij de toegankelijkheid van online onderwijs? En ook binnen het fysieke onderwijs is digitale toegankelijkheid van belang. Tijdens dit gaan we in op waar je als docent rekening moet houden bij het geven van digitiaal toegankelijk les. 

Digitale toegankelijkheid maakt voor een grote groep studenten het verschil om wel of niet te kunnen studeren. Als documenten niet toegankelijk zijn kunnen studenten met voorleessoftware ze niet lezen, als colleges niet zijn ondertiteld kunnen studenten met een gehoorbeperking deze niet goed volgen. Tegelijkertijd is het voor alle studenten bijvoorbeeld prettig dat ze colleges ondertiteld kunnen terugkijken. Eigenlijk hebben alle studenten baat bij digitaal toegankelijk onderwijs: ‘What works for few, works for all.’

Wat je kan verwachten tijdens het webinar

Tijdens het webinar denken we samen na over wat er nodig is om het onderwijs digitaal toegankelijker te maken en wat je als docent zelf kan doen voor, tijdens en na de lessen/colleges. Een handreiking met tips over digitaal toegankelijk lesgeven wordt gedeeld.

Voor wie?

De bijeenkomst is voor docenten in het mbo en hoger onderwijs.

Kosten

Het webinar wordt financieel mogelijk gemaakt door het Ministerie van OCW. Dit betekent dat er geen deelnamekosten worden berekend.

Organisatie

Het webinar wordt georganiseerd door Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO) in samenwerking met Stichting Accessibility.

Meer informatie en registratie voor het webinar >>

Meer informatie over digitale toegankelijkheid >>

Deelnemers

U moet ingelogd zijn om te kunnen zien wie zich aangemeld heeft en/of om uzelf aan te melden.