Blog

Online bouwen aan een veilig groepsgevoel

Hoe kan ik in mijn online lessen net zo’n goede relatie en veilige sfeer opbouwen met mijn mbo-studenten als in de klas? Dat vroeg Arber Shabani, docent geschiedenis en burgerschap, zich af bij de start van het schooljaar.
18 november 2021 | 2 minuten lezen

Op de Kennisrotonde vond hij het antwoord niet en daarom stuurde hij zelf een vraag in. Dat leidde tot een goed gesprek met een kennismakelaar van de Kennisrotonde èn goede, praktische tips. “Dat heeft me meer zekerheid gegeven om het goed aan te pakken”, zegt hij.


Arber Shabani
Docent geschiedenis en burgerschap, Koning Willem 1 College

 

Iedere leraar weet het: het begin van het schooljaar is dè tijd om te werken aan een veilige sfeer in een nieuwe groep. Maar hoe pak ik dat aan met maar 1 uur per week online contact met een groep van 50 studenten, vroeg Arber Shabani zich af. Een veilige sfeer vindt hij extra belangrijk voor de lessen die hij verzorgt op het Koning Willem I College: geschiedenis en burgerschap voor studenten van de opleiding assistent in de gezondheidszorg.

Veilige sfeer opbouwen

“Ik schakel graag gastsprekers in bij mijn lessen. Mijn studenten leren veel van al die verschillende situaties en ervaringen, bijvoorbeeld van mensen met PTSS of autisme. Dat helpt ze later in hun werk om dat te herkennen en er goed mee om te gaan. Bij zulke gesprekken in de klas komen de persoonlijke ervaringen van studenten ook vaak naar boven. Dat is natuurlijk mooi, maar dat kan alleen als iedereen zich durft te uiten. Nu ik alleen online contact met de groep had, vond ik het lastig te bepalen hoe je zo’n veilige sfeer opbouwt. Waar doe je goed aan en wat kun je beter niet doen?”

Kennis van zaken

Arber grasduinde door verschillende artikelen op de Kennisrotonde, maar het precieze antwoord vond hij niet. Daarom stuurde hij zelf een vraag in. Niek van de Berg, kennismakelaar van de Kennisrotonde, nam contact met hem op om zijn vraag scherp in kaart te brengen. Arber: “Ik vond het zo fijn om met iemand te praten die met je meedenkt en kennis van zaken heeft! Goed om mee te sparren. Ik kreeg gelijk al tips mee voor literatuur.”

Niek wist dat er geen onderzoek is gedaan naar de specifieke vraag van Arber en wees hem op Kennisrotonde-antwoorden met nuttige informatie. Zo kon Arber onderbouwde aanknopingspunten vinden voor zijn aanpak : “Het begint bij een goede persoonlijke relatie. Net als in de klas begroet ik alle leerlingen persoonlijk bij het begin van de les. Dan voelen ze zich gezien. Verder kies ik passende werkvormen, zoals in kleine groepjes samenwerken.”

Bekijk het volledige interview en de Kennisrotonde-antwoorden met voor Arber nuttige informatie
 

De Kennisrotonde is een uniek loket voor de beantwoording van vragen uit het onderwijs met kennis uit onderzoek. Initiatief van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).